PRO TIP – Χρειάζεται πολύ σκληρή δουλειά!
Είναι δυνατόν να κερδίσεις ένα καλό εισόδημα από την ιστοσελίδα σου; Η απάντηση είναι σίγουρα “Ναι” – υπό προϋποθέσεις.
Και η αλήθεια ότι θα χρειαστεί και σκληρή δουλειά.
Καθώς ασχολίες όπως το blogging ή το να είσαι Influencer εξελίσσονται πλέον σε επαγγέλματα παρά σε χόμπυ, είναι εύκολο να υποθέσει κανείς ότι το να βγάλεις λεφτά στο Internet είναι απλή υπόθεση. Μπορεί δηλαδή απλά να δημιουργήσεις ένα blog να βάλεις μερικές διαφημίσεις και να κάθεσαι να βλέπεις τον τραπεζικό σου λογαριασμό να μεγαλώνει.
Από τεχνική πλευρά αυτό φυσικά είναι δυνατόν.
Όμως τα νούμερα δείχνουν μία άλλη πιο σκληρή πραγματικότητα.
Πάνω από το 60% των bloggers δεν βγάζουν καλά καλά τα έξοδά τους. Αλλά και οι περισσότεροι νέοι bloggers στατιστικά θα τα παρατήσουν αρκετά πριν δουν οποιοδήποτε εισόδημα.
Και αυτό επειδή η δημιουργία ενός website είναι πλέον εύκολη υπόθεση. Όμως η συντήρηση, διαχείριση, προώθησή του είναι δύσκολα και απαιτητικά με πολλές ώρες απλήρωτης εργασίας πριν λειτουργήσει το όποιο monetization.
για να ξεπεράσεις το πρώτο δύσκολο αυτό στάδιο θα πρέπει να κάνεις τα ακόλουθα (με υπομονή).
- δημιούργησε σταδιακά ένα κοινό
- δημοσίευε νέο περιεχόμενο τακτικά
- βρες το κοινό στόχο σου στα social media
- προσπάθησε να τους βάλεις μέσα στο mailing list σου
Αν τα κάνεις όλα αυτά με συνέπεια, μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει τότε ίσως κάτι να γίνει.
Οι τρόποι να κάνουμε την ιστοσελίδα μας να βγάλει λεφτά (monetization) ήταν από τα πρώτα προβλήματα της εποχής του Internet.
Το BLOGGING έχει εξελιχθεί σε σοβαρή επιχειρηματική δραστηριότητα
Και όπως κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να φέρει κέρδη εφόσον έχεις τις ανάλογες γνώσεις και δεξιότητες που είναι πολύτιμες στον κόσμο και εφόσον φυσικά είσαι διατεθειμένος να δουλέψεις.
Αυτό φυσικά είναι πάντα σε συνάρτηση με το μέγεθος του κοινού που απευθύνεσαι και τον ανταγωνισμό.
Για κάποιους, ιδιαίτερα γνωστούς bloggers του εξωτερικού όπως ο Financial Samurai το εισόδημα ήταν τόσο σημαντικό ώστε να αφήσει δουλειά των $750.000 σε εταιρία της Wall Street και να αρχίσει το blogging επαγγελματικά.
Επίσης η ιδιοκτήτρια του οικονομικού επίσης blog https://www.makingsenseofcents.com/ δηλώνει ότι βγάζει σε μόνιμη βάση εξαψήφια νούμερα με το blog της με τα συνολικά έσοδα της από την αρχή να ανέρχονται σε εκατομύρια.
Το γνωστό ειδησεογραφικό buzzfeed κατά δήλωση του διευθυντή του έχει έσοδα πάνω από $100.000.000 σε ένα δύσκολο περιβάλλον που κυριαρχείται από τους “μεγάλους” του χώρου όπως Google και Facebook.
Και αυτό έγινε δυνατό μέσα από τη βελτίωση των τρόπων monetization και η δημιουργία ενός μείγματος χορηγιών, διαφήμισης pay per view και πωλήσεων από ηλεκτρονικό κατάστημα.
Τα παραπάνω παραδείγματα φυσικά ανήκουν στο top 1% της αγοράς τους και για τα ελληνικά δεδομένα είναι εξωφρενικά.
Όμως σε κάθε περίπτωση οι μέθοδοι που ακολούθησαν για να δημιουργήσουν σταδιακά το κοινό τους, να γίνουν έγκυρα στο χώρο τους, και να βρουν τους καλύτερους τρόπους να παράγουν εισόδημα έχουν εφαρμογή και σε πολύ μικρότερα blog σε κάθε είδους αγορά. Και μεγάλο ποσοστό bloggers όντως παράγει κάποιο εισόδημα σύμφωνα με παλιότερη έρευνα του Convertkit.
Έτσι λοιπόν “λεφτά υπάρχουν” σύμφωνα με το διάσημο πλέον ρητό αλλά για αυτούς που θα κάνουν την επένδυση (και σε δουλειά και σε χρήμα). Καμία ιστοσελίδα δεν είναι ταμειακή μηχανή στον αυτόματο πιλότο.
Τα πιο βασικά που πρέπει να γίνουν είναι τα εξής:
- Στήσιμο της ιστοσελίδας
- Δημιουργία περιεχομένου
- Βασικό SEO για την προώθηση του περιεχομένου
- Δημιουργία κοινού στα social media
- Δημιουργία σημαντικής mailing list για συνεχή επικοινωνία με το κοινό
- Δημιουργία ενός πυρήνα τακτικών αναγνωστών
Στρατηγικές που μπορείτε να υλοποιήσετε άμεσα
1. Affiliate Marketing
Η λογική του είναι απλή. Ψάχνεις στον δικό σου το χώρο για προϊοντα και υπηρεσίες που υποστηρίζουν affiliate marketing.
Εγγράφεσαι και παίρνεις ένα μοναδικό link προς το προϊόν ή την υπηρεσία τους.
Οι πιο οργανωμένοι δίνουν διάφορα resources, από έτοιμα banners και email templates μέχρι παραδείγματα διαφημιστικών ενεργειών.
Περιλαμβάνεις αυτό το link σε κάθε περιεχόμενο που ανεβάζεις είτε στη ιστοσελίδα σου είτε στα social media.
Για κάθε “κλικ” στον σύνδεσμο σου που καταλήγει σε αγορά στο site του προμηθευτή του προϊόντος ή της υπηρεσίας κερδίζεις μία προσυμφωνημένη προμήθεια.
Αυτό με πολύ απλά λόγια, περισσότερα σε άλλο post (link).
Φαίνεται απλό και εύκολο όμως και εδώ υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις:
Για να πετύχεις στο affiliate marketing χωρίς να κάνεις κακό στη φήμη σου και την ακεραιότητά σου πρέπει να:
- Να δηλώνεις από την αρχή ξεκάθαρα ότι το συγκεκριμένο περιεχόμενο περιέχει τέτοιους συνδέσμους (βασικά είσαι υποχρεωμένος και βάση νομοθεσίας και κανονισμών των προμηθευτών). Πρέπει να υπάρχει διαφάνεια με το αναγνωστικό σου κοινό.
- Να προτείνεις προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν κάποια αξία για το αναγνωστικό σου κοινό.
- Μην το παρατραβάς προωθώντας τα πάντα όλα χωρίς να ελέγξεις το προϊόν ή την υπηρεσία (ή να το αγοράσεις ή τουλάχιστον να ερευνήσεις τη φήμη και τις κριτικές).
2. Google Adsense
Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις είναι να δημιουργήσεις ένα account Google Adsense και να περιμένεις μέχρι να εγκριθεί.
Μόλις εγκριθεί με μερικές γραμμές κώδικα μέσα στο website, αυτό θα αρχίσει να προβάλλει διαφημίσεις του δικτύου της Google.
Όταν ο χρήστης κάνει κλικ σε κάποια διαφήμιση κερδίζεις ένα τμήμα της αξίας του κλικ.
Θετικά
- Δεν χρειάζεται τεχνικές γνώσεις, υλοποιείται εύκολα και γρήγορα.
- Οι διαφημίσεις είναι παραμετροποιήσιμες ώστε εύκολα να ταιριάξουν σε κάθε μορφής ιστοσελίδα
Αρνητικά
- Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες, webmasters κλπ δεν είναι ικανοποιημένοι από το εισόδημα σε σχέση με την κίνηση
3. Μαθήματα
Η εμπειρία και γνώση κάποιου γνωσιακού πεδίου μπορεί να έχει πολύ μεγάλη σημασία για το κοινό σου αν μπορείς να το οργανώσεις σε κάποιου είδους μάθημα (από ένα απλό tutorial μέχρι έναν ολόκληρο κύκλο μαθημάτων).
Αυτό είτε μπορεί να πουληθεί αυτόνομα ως τέτοιο, είτε από τη δική σου ιστοσελίδα είτε από τρίτες πλατφόρμες, (learnworlds.com)(teachable.com), είτε μπορεί να προσφερθεί δωρεάν σε συνδυασμό με affiliate marketing, όπου μέσα από το μάθημα μπορούμε να έχουμε affiliate links και να προωθούμε επιλεγμένα προϊόντα και υπηρεσίες, με τις προϋποθέσεις της διαφάνειας πάντα, όπως προαναφέρθηκε.
Αυτός ο τύπος περιεχομένου affiliate marketing λειτουργεί πολύ καλά για διάφορα προϊόντα από διάφορους κλάδους, όπως πχ
- Λογισμικό (software) και online / web εργαλεία
- Προϊόντα / υπηρεσίες ομορφιάς, μεικαπ κλπ
- Συσκευές κουζίνας
- Εξειδικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες για συγεκριμένα χόμπυ
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα όπως στον χώρο του web development, όπου ένα άρθρο – tutorial για το στήσιμο μίας ιστοσελίδας μπορεί να γίνει πεδίο πολλών προτάσεων για εργαλεία και υπηρεσίες δωρεάν και επί πληρωμή που προωθούνται μέσα από affiliate links.
4. Δημιουργία και πώληση (φυσικών και ψηφιακών προϊόντων)
Η πώληση ενός ψηφιακού προϊόντος είναι πολύ καλή στρατηγική, ειδικά γι αυτούς που δεν έχουν πολύ χρόνο, καθώς δεν χρειάζεται τη συνεχή δημιουργία περιεχομένου. Δημιουργείς το προϊόν και μετά το προωθείς στο κοινό σου.
Μερικοί τύποι προϊόντων
ebooks και audiobooks
Τα ηλεκτρονικά βιβλία (και αυτά σε ακουστική μορφή) προϋποθέτουν το να είσαι ειδικός σε κάτι. Αν συμβαίνει αυτό τότε μπορείς να περιλάβεις όλη αυτή την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία μέσα σε κάποιου είδους οδηγό σε ηλεκτρονική μορφή και να το πουλήσεις σε κάποια τιμή. Προϋποθέτει όμως πολύ δουλειά που περιλαμβάνει:
- Την ίδια την συγγραφή
- Σχέδια, εξώφυλλά
- Στρατηγική μάρκετινγκ
Αν όλα αυτά ισχύουν και γίνουν τότε μπορεί το παραπάνω να δημιουργήσει κάποιο παθητικό εισόδημα.
Εφαρμογές, plugins, λογισμικό
Εφόσον είναι στις δυνατότητες σου δημιούργησε κάποια εφαρμογή για το web ή κινητά, ή κάποιο plugin μίας ευρύτερης εφαρμογής που να είναι χρήσιμα και δοκίμασέ το πρώτα με μία στενή ομάδα beta testers.
Ψηφιακά γραφικά
Τα γραφικά μέσα από την ανάπτυξη του web και του ecommerce είναι σε μεγάλη ζήτηση. Εφόσον έχεις τις κατάλληλες δεξιότητες μπορείς να δημιουργήσεις ένα ψηφιακό γραφικό και να το διαθέσεις προς πώληση. Μερικές ιδέες:
website templates
- γραφικά για blogs
- stock photos
- Photoshop presets
- Illustrations
- Icons, fonts
- stock videos ή βίντεο εφέ
- Μουσικά κομμάτια, μελωδίες κλπ
5. Συνδρομητικό επί πληρωμή website
Αν διαθέτεις website και κάποιο υλικό μπορεί να είναι τέτοιας αξίας που να μπορεί να δικαιολογήσει κάποια τιμή, μπορείς να ενσωματώσεις σχετικά εύκολα αυτή τη λειτουργικότητα.
Τα συνδρομητικά sites περιλαμβάνουν:
- Online κοινότητες με ιδιωτικά forums, discussion boards, κατάλογοι μελών, sites με ροή εκπαιδευτικού υλικού, όπως webinars, podcasts, course bundles και άλλα.
- Online πλατφόρμα εργασίας. Αν έχεις διασυνδέσεις και πολύ ζήτηση ως freelancer μπορείς να δημιουργήσεις μία ιστοσελίδα εύρεσης εργασίας στο δικό σου niche ή ομάδα συστάσεων επί πληρωμή. Μπορείς σ’ αυτό να προσθέσεις υπηρεσίες coaching και συμβουλευτικής που είναι πολύτιμες όταν γίνονται εξειδικευμένα για συγκεκριμένους κλάδους.
6. Πρόσβαση σε mailing list
Αν η mailing list είναι μεγάλη, ποιοτική, αποτελούμενη από ενεργούς παραλήπτες που έχουν δώσει την άδεια τους (opt-in) και στοχευμένη, τότε έχει διαφημιστική αξία για τον κλάδο στον οποίο απευθύνεται. Υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις η διαφημιστική απόδοση του email (προωθητικά newsletters κλπ) είναι από τις υψηλότερες.
Μπορείς να δημιουργήσεις διαφημιστικά kit που περιλαμβάνουν κατασκευή γραφικών, τοποθέτηση μηνύματος, αριθμό αποστολών ανά χρονική περίοδο, συγκεκριμένες θέσεις μέσα στο email κλπ.
7. Δημοσίευση άρθρων και κριτικών προϊόντων επί πληρωμή
Ένα αρκετά δημοφιλές blog ή social media account μπορεί να έχει πολλές επιλογές monetization. Ο ιδιοκτήτης του μπορεί να διαπραγματευτεί συμφωνίες με εταιρίες για προωθητικά άρθρα και κριτικές προϊόντων επί πληρωμή.
Αυτά μπορεί να έχουν τη μορφή άρθρων με link στη σελίδα του πελάτη (advertorials), κριτικές προϊόντων με link στο προϊόν (sponsored review), προώθηση μέσω newsletter, στα social media κλπ.
Σχεδόν το 80% των χρηστών που αγοράζουν προϊόντα online βασίζονται σε κάποιου είδους online κριτική, σχεδόν το ίδιο με τις προτάσεις των γνωστών τους. Και η αλήθεια είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς ψάχνουμε τις κριτικές προτού κάνουμε μία αγορά.
Εφόσον έχεις εμπεριστατωμένη άποψη για συγκεκριμένα πρϊόντα μπορείς να δημοσιεύεις κριτικές για προϊόντα και υπηρεσίες που έχεις αγοράσει και σου άρεσαν. Σε συνδυασμό με το affiliate marketing παραπάνω μπορεί να γίνει πολύ επιτυχημένος συνδυασμός.
8. Αποδοχή Δωρεών
Αν το περιεχόμενο σου δίνει κάποια αξία στο κοινό του δεν είναι κακό να ζητάς δωρεές. Πολλοί αναγνώστες, followers κλπ θα εκτιμήσουν το γεγονός ότι δεν γεμίζεις το περιεχόμενό σου με διαφημίσεις, ή ότι ένα στα τρία posts σου δεν είναι sponsored γιατί πρέπει να βγάλεις τα έξοδα.
Στα καθ’ ημάς διακριτές προσεγγίσεις στο θέμα βλέπουμε πχ στα δημοσιογραφικά sites https://slpress.gr και https://www.sdna.gr .
Το πρώτο προσφέρει μία καθαρή εμπειρία στους αναγνώστες του με δημοσιογραφικά άρθρα και ανάλυση επικαιρότητας χωρίς διαφημίσεις, χορηγούμενο περιεχόμενο, popups κλπ και ζητάει την υποστήριξη των αναγνωστών με δωρεά.
Το δεύτερο κάνει χρήση μίας ευρείας γκάμας monetization, από διαφημιστικά banners, advertorials, popups, popunders κλπ.
Είτε πάντως χρησιμοποιούμε κάποιο δωρεάν open source εργαλείο ή υπηρεσία για να κάνουμε τη δουλειά μας ή είμαστε τακτικοί αναγνώστες κάποιου ιστοτόπου (blog, δημιογραφικού κλπ) θα πρέπει να αποκτήσουμε την κουλτούρα της δωρεάς εφόσον το ζητεί, για να συμβάλουμε στην επιβίωσή του μέσου.
Είναι γνωστή η πλατφόρμα Patreon που δημιουργήθηκε για την υποστήριξη δημιουργών κάθε είδους πχ δημιουργοί περιεχομένου στο Youtube καθώς οι αλγόριθμοι monetization από τις μεγάλες πλατφόρμες δημιουργούν συχνά μεγάλα προβλήματα με δημιουργούς να μπαίνουν σε καθεστώς de-monetization.
9. Αγοραπωλησία Ιστοτόπων (flipping websites)
Αν έχεις ένα εμπορικό website (συνδρομητικό, eshop κλπ) με συγκεκριμένη κίνηση και εισόδημα, μπορείς να το πουλήσεις συνολικά ως επιχείρηση. Εναλλακτικά μπορείς να αγοράσεις αν θέλεις μία έτοιμη επιχείρηση αν και καλό είναι να γνωρίζεις το niche.
Αυτό φυσικά δεν προϋποθέτει μόνο την κατασκευή γιατί σ’ αυτή την περίπτωση πωλούνται έτοιμα ψηφιακά assets που έχουν ήδη κάποια επισκεψιμότητα και ενδεχομένως παράγουν ήδη κάποιο εισόδημα. Ανάλογα με αυτά τα κριτήρια καθορίζεται και η τιμή τους. Συνήθως τις καλύτερες τιμές τις επιτυγχάνουν ηλεκτρονικά καταστήματα, dropshipping, amazon fba, συνδρομητικά και affiliate websites αν και μπορούν να πουληθούν προσωπικά blogs, sites νέων και ειδήσεων και πολλά άλλα.
Οι αγοραπωλησίες ψηφιακών μέσεων δεν περιορίζονται σε ιστοσελίδες. Εφαρμογές iOS και Android, domain names, Facebook groups, κανάλια Youtube, προφίλ στα social media, όλα αποτελούν ψηφιακά μέσα υπό διαπραγμάτευση στην παγκόσμια αγορά.
Η κοστολόγηση ενός website προς πώληση εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως:
- Η αγορά που στοχεύει
- Το μοντέλο monetization
- Η αναλογία εισοδήματος προς έξοδα συντήρησης
- Το μέγεθος της επισκεψιμότητας
- Τα στατιστικά SEO και conversions
- Η δημοφιλία στα social media και οι followers
Οι επενδυτές αναζητούν κυρίως ηλεκτρονικά καταστήματα σε προσοδοφόρους τομείς όπως προϊόντα για παιδιά / μωρά, αξεσουάρ αυτοκινήτων, διακόσμηση σπιτιού, στοχευμένες αγορές μόδας κλπ. Αποφεύγουν εποχιακά είδη ή είδη που είναι εφήμερα στη μόδα.
Το website θα πρέπει να έχει “λευκό ποινικό μητρώο” σε ότι αφορά τη Google και το SEO. Πολύ σημαντικό είναι επίσης να εμφανίζει μία διαρκή ανοδική τροχιά σε μία σειρά από δείκτες, όπως έσοδα, πωλήσεις, επισκεψιμότητα, κοινό στα social media, email subscribers κλπ.
Θετικά
- θα σου μάθει πολλά για την εκτίμηση και μεταβίβαση επιχειρήσεων, τις επενδύσεις και τις σχέσεις επενδυτών
- θα σε βάλει να μάθεις πολλά και να αξιοποιήσεις όλους τους διαθέσιμους τρόπους monetization για να αυξήσεις την τελική αξία της επιχείρησης
Αρνητικά
- Η online επιχείρηση για να αναπτυχθεί θέλει χρόνο και επένδυση για να δημιουργήσει μία αξία και την αντίστοιχη τιμή.
10. Καταστήματα dropshipping
Σε ότι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, η διαχείριση αποθήκης, η εκτέλεση παραγγελιών και η αποστολές είναι οι μεγαλύτεροι μπελάδες και οι λιγότερο ελκυστικές πλευρές του. Το dropshipping έρχεται να δώσει απάντηση σε αυτά.
Το σύστημα βασίζεται σε συμφωνία που κάνεις με κάποιον προμηθευτή και μετά κατά βάση του προωθείς την παραγγελία που έχεις δεχτεί στο δικό σου κατάστημα. Όλα τα παραπάνω, η διαχείριση αποθήκης, η εκτέλεση παραγγελιών και η αποστολή του προϊόντος είναι ευθύνη του προμηθευτή. Συνεπώς εσύ μπορείς να εστιάσεις στο πιο ελκυστικό κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου που είναι η προώθηση των πωλήσεων.
Χρειάζεται προσοχή στα εξής:
- να δημιουργήσεις ένα όμορφο και λειτουργικό eshop
- να βρεις αξιόπιστους προμηθευτές
- να επενδύσεις στην κατάλληλη διαφήμιση για την προώθηση των προϊόντων
- να παρέχεις καλή εξυπηρέτηση / υποστήριξη στους πελάτες
- να προσπαθείς συνεχώς να αυξήσεις την κίνηση του eshop
Θετικά
- θα μάθεις πολλά και για το ηλεκτρονικό εμπόριο και για το λιανεμπόριο χωρίς το ρίσκο της αρχικής παραγγελίας.
- θα μάθεις τα πάντα για την online διαφήμιση και προώθηση προϊόντων
- μπορείς να ξεκινήσεις “φθηνά” χωρίς πολλά χρήματα με πλατφόρμες όπως το shopify
- εναλλακτικά με λίγο μεγαλύτερη επένδυση μπορείς να ξεκινήσεις το δικό σου ανεξάρτητο μαγαζί με wordpress / woocommerce.
Αρνητικά
- από την οργάνωση και προώθηση των πωλήσεων μέχρι την δημιουργία ξεχωριστών product pages η καμπύλη μάθησης είναι πολύ μεγάλη και για πάρα πολλά πράγματα και αυτό μπορεί να αποθαρρύνει τους αρχάριους χρήστες
- ο κόσμος του ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικός και κυριαρχείται από μερικούς λίγους μεγάλους παίχτες. Ειδικά μερικά niches είναι απαγορευτικά.
- ένα ανταγωνιστικό μαγαζί σε μία ανταγωνιστική αγορά μπορεί να απαιτεί σημαντική επένδυση κεφαλαίων
Γράψτε μας στα σχόλια αν έχετε δοκιμάσει κάποιον από τους παραπάνω τρόπους ή κάποιον άλλον και τι αποτελέσματα είχατε