SEO Website Development – Ενσωμάτωση SEO από την αρχή σε 3 στάδια

Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 15 λεπτά

Αποφασίσατε να δημιουργήσετε ένα νέο website, blog, eshop, forum, portal κλπ για την επιχείρηση ή προσωπικό. Είναι μια συναρπαστική διαδικασία, που εμπεριέχει σχεδιασμό, στρατηγική και τελικά το λανσάρισμα στο κοινό που έχετε ή επιθυμείτε να αποκτήσετε.

Είναι συνήθως πολλοί οι εμπλεκόμενοι, από τους γραφίστες και τους προγραμματιστές μέχρι τους ειδικούς στα social media και τους project managers. Όλοι ασχολούνται (θεωρητικά) και με τις πιο μικρές λεπτομέρειες για να παρουσιάσουν το καλύτερο δυνατό τελικό αποτέλεσμα.

Τα χρώματα, τα λογότυπα, οι γραμματοσειρές, οι εικόνες όλα αποτελούν μικρές ή μεγαλύτερες έγνοιες και ζητούν την προσοχή σας, συνήθως όμως υπάρχει ένας μεγάλος απών, που αποτελεί τον ελέφαντα στο δωμάτιο, είναι παντού αλλά κανείς δεν τον προσέχει.

Είναι η βελτιστοποίηση για τις μηχανές αναζήτησης (Search Engine Optimization – SEO) και συχνά ο υπεύθυνος γι αυτό είτε δεν υπάρχει είτε δεν θα κληθεί σε καμία συνάντηση για το έργο. Περιέργως όμως πέρα από την αυταπόδεικτη αξία, της στόχευσης κίνησης από τις μηχανές αναζήτησης, το SEO για το νέο website παίζει έναν ευρύτερο ρόλο, τη συγκολλητική ουσία όλων των εργασιών που περιλαμβάνει το έργο. Γι αυτό είναι αποκτά και ιδιαίτερη σημασία η ενσωμάτωση και του σχεδιασμού και των διαθέσιμων τεχνικών ήδη από το στάδιο του σχεδιασμού και της ανάπτυξης του έργου (website development).

Η κίνηση και η επισκεψιμότητα δεν θα έρθουν μαγικά με το “ανέβασμα” ενός ιστοτόπου. Γι αυτό και η ενσωμάτων όλων των παραμέτρων SEO ήδη από το στάδιο του στρατηγικού σχεδιασμού είναι λιγότερο δαπανηρή και πιο αποτελεσματική, παρά οι παρεμβάσεις σε δεύτερο χρόνο που ενδεχομένως να χρειαστούν επιπλέον αλλαγές και παρεμβάσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εργατοώρες προγραμματισμού, αλλαγές σε λειτουργίες, ή ενδεχόμενο downtime.

Κάθε έργο για το web περιλαμβάνει 3 στάδια:

  • Σχεδιασμός Στρατηγικής
  • Κατασκευή
  • Ανέβασμα – Λανσάρισμα

Στάδιο 1 – Σχεδιασμός Στρατηγικής SEO Website Development

Σε αυτό το στάδιο οι εμπλεκόμενοι θα αποφασίσουν πώς θα είναι η εμφάνιση και η λειτουργία του website.
Μπορεί η συζήτηση για widgets, plugins, χρωματοπαλέττες και γραμματοσειρές να είναι σημαντική αλλά σε αυτό το στάδιο πρέπει να μπουν οι βάσεις του SEO.

  • Έρευνα – ανάλυση λέξεων κλειδιών
  • Κατηγοριοποίηση περιεχομένου

Η έρευνα keywords βοηθάει να προσαρμόσουμε το περιεχόμενο στις αναζητήσεις του κοινού όταν αναζητούν online τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας.
Εδώ μία εύλογη ερώτηση είναι, πώς αυτό επηρεάζει το website.

Η έρευνα keywords σε αυτό το στάδιο θα καθορίσει πώς το περιεχόμενο προτεραιοποιείται με εμφανίζεται στο website. Πάνω της μπορεί να βασιστεί η πλοήγηση και πώς αυτή θα είναι δομημένη, με ποια θέματα κλπ.

Εδώ οι ερωτήσεις θα πρέπει να είναι οι εξής:

  • Ποια είναι τα κύρια θέματα περιεχομένου με τα οποία το website σχετίζεται;
  • Πώς θα έψαχνες σε μηχανή αναζήτησης για τα προϊόντα / υπηρεσίες που προσφέρουμε;
  • Ποια γλώσσα χρησιμοποιεί το ευρύ κοινό για να περιγράψει τα προϊόντα / υπηρεσίες που προσφέρουμε;
  • Ποια είναι τα προβλήματα που λύνουμε με τα προϊόντα / υπηρεσίες μας; Πώς ψάχνουν οι άνθρωποι με αυτά τα προβλήματα;

Από την προσπάθεια απάντησης σε αυτά τα ερωτήματα θα προκύψει μία σημαντική λίστα με λέξεις κλειδιά, την οποία με τα κατάλληλα εργαλεία SEO μπορούμε να επεκτείνουμε και βελτιώσουμε.
Αυτό μας οδηγεί στη δεύτερη κατηγορία, την κατηγοριοποίηση του περιεχομένου.

Η κατηγοριοποίηση του περιεχομένου μας βοηθά να οργανώσουμε το περιεχόμενο και τους συνδέσμους σε ένα site.

Με την κατηγοριοποίηση μπορούμε να πετύχουμε πράγματα όπως:

  • Να διευκολύνουμε τους επισκέπτες να πλοηγηθούν στο website
  • Να διευκολύνουμε τις μηχανές αναζήτησης να ευρετηριάσουν το website
  • Να μεγιστοποιήσουμε τη σχέση των σελίδων του website με τα keywords που στοχεύουμε
  • Να ξεκινήσουμε να αναπτύσσουμε την εξειδίκευση και εγκυρότητα του website στο αντικείμενο του

Με την έρευνα των λέξεων-κλειδιών, μπορούμε να σχεδιάσουμε μια αρχιτεκτονική ιστότοπου που θα πλαισιώσει αυτές τις λέξεις-κλειδιά με περιεχόμενο.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Θα χρησιμοποιήσουμε έναν υποθετικό ιστότοπο – ηλεκτρονικό κατάστημα (eshop) που πουλάει εργαλεία και εξοπλισμό τύπου Do it Yourself (DIY) και απευθύνεται στους ανθρώπους εκείνους που προτιμούν να επιδιορθώνουν και να επισκευάζουν τα πράγματα μόνοι τους. Ας δούμε πώς μπορούμε να το οργανώσουμε μέσα από μία έρευνα keywords.

Με μία πρώτη ματιά στο στοκ μας και μία έρευνα online μία πρώτη κατηγοριοποίηση θα μπορούσε να είναι ενδεικτικά

  • Εργαλεία χειρός
  • Ηλεκτρικά εργαλεία
  • Εργαλεία βενζίνης
  • Εργαλεία αέρος

Περαιτέρω (υπο)κατηγοριοποίηση στις παραπάνω κατηγορίες μπορεί να μας δώσει keywords πχ στα Εργαλεία Αέρος τα, κομπρεσέρ αέρος, πιστόλια αέρος, πιστόλια βαφής, αερόκλειδα, αερόμετρα, τριβεία, δράπανα, τροχούς κλπ, στα Ηλεκτρικά Εργαλεία τα, Εργαλεία με καλώδιο ή Εργαλεία Μπαταρίας και επιπλέον, ηλεκτρικά κατσαβίδια, δράπανα, δραπανοκατσάβιδα, πλάνες, γωνιακούς τροχούς, πιστολέτα κλπ.

Μπορεί το παράδειγμα να φαίνεται προφανές για κάτι τόσο ξεκάθαρο όπως τα εργαλεία για τεχνικές εργασίες, αλλά τις περισσότερες φορές οι υπηρεσίες ή τα προϊόντα κάποιας επιχείρησης, ιδιαίτερα αν δεν είναι συνηθισμένα ή είναι καινοτόμα δεν ταξινομούνται τόσο εύκολα, και χρειάζεται κάτι πιο εξειδικευμένο όπως η έρευνα για λέξεις – κλειδιά για να οργανώσουμε το περιεχόμενο.

Πίσω στο παράδειγμα μας, η έρευνα ήδη μας δίνει και την πλοήγηση και τα μενού πλοήγησης. Επιλέον δίνει ακόμη και στοιχεία εμφάνισης του website. Για παράδειγμα, η αρχική σελίδα αποτελεί ένα είδος πίνακα περιεχομένων για ολόκληρο τον ιστότοπο. Με την παραπάνω δουλειά, μπορούμε να υποδείξουμε στους σχεδιαστές και τους προγραμματιστές ποιο είναι το καίριο και σημαντικό περιεχόμενο ώστε να προβληθεί μέσα σε συγκεκριμένα blocks περιεχομένου από την αρχική σελίδα.
Ανάλογα και με την σημασία των μενού πλοήγησης αυτό μπορεί να επηρεάσει ακόμη και το σχεδιασμό, πχ αν αρμόζει για κάποια μενού μπορούμε να φτιάξουμε mega menus που να έχουν φωτογραφίες και περιγραφές εκτός από απλούς λεκτικούς συνδέσμους (links).

Στο παρακάτω γραφικό απεικονίζονται οι σελίδες προορισμού και τις υποσελίδες που θα αναπτυχθούν στο eshop εργαλείων.
Οι σελίδες θα έχουν περιεχόμενο που υποστηρίζει τις κύριες λέξεις-κλειδιά.

Αυτή η διαδικασία είναι γνωστή και ως SEO siloing και περιλαμβάνει την κατηγοριοποίηση του περιεχομένου βάσει σχετικότητας, την κατασκευή ενός ιστοτόπου πάνω σε αυτή την κατηγοριοποίηση, τη δημιουργία καίριου, ακρογωνιαίου περιεχομένου στις κύριες κατηγορίες και την εσωτερική διασύνσδεση μεταξύ των σελίδων του περιεχομένου της ίδιας θεματικής ενότητας.

Σκοπός της παραπάνω τακτικής είναι να “δείξουμε” στις μηχανές αναζήτησης το περιεχόμενο ανά θεματική ενότητα, να δημιουργήσουμε διαδρόμους πλοήγησης για τους επισκέπτες μέχρι και την τελευταία σελίδα του περιεχομένου μας, και να αναδείξουμε κάθε σελίδα περιεχομένου μέσα από την εσωτερική διασύνδεση.

Στάδιο 2: Η φάση κατασκευής

Οι σχεδιαστές/προγραμματιστές που έχουν αναλάβει το έργο δημιουργούν τον ιστότοπο.

Εδώ είναι που πρέπει να μεταφραστεί όλος ο παραπάνω σχεδιασμός σε πραγματικό κώδικα.

Υπάρχουν τρεις κύριοι τομείς ενδιαφέροντος:

  • Η τεχνική πτυχή της ιστοσελίδας
  • Η ανάπτυξη περιεχομένου στον ιστότοπο
  • Η βελτιστοποίηση των σελίδων ατομκά (Onpage Optimization)

Τεχνικές πτυχές

Πολλοί σχεδιαστές και προγραμματιστές ιστοτόπων δεν γνωρίζουν καλά το SEO γιατί απλούστατα είναι άλλη η φύση της εργασίας τους. Έτσι, αν δεν μπουν προδιαγραφές ενσωμάτωσης στοιχείων SEO στην κατασκευή, συνήθως δε λαμβάνεται υπόψη. Αυτό έχει συχνά ως αποτέλεσμα ιστοτόπους που είναι δύσκολοι στον ευρετηριασμό του περιεχομένου τους από τις μηχανές αναζήτησης, που προσφέρουν κακή εμπειρία χρήστη στοιχεία που οδηγούν κατά κανόνα στην αποτυχία του project.

Η Google με πολλές ενημέρωσεις των αλγορίθμων αναζήτησης, έχει φέρει το θέμα της εμπειρίας χρήστη στο προσκήνιο σε ότι αφορά την κατάταξη.

Πριν ξεκινήσουν τη δουλειά τους, βεβαιωθείτε ότι οι σχεδιαστές/προγραμματιστές είναι ενημερωμένοι και γνωρίζουν τις προδιαγραφές σχετικά με έναν φιλικό προς το SEO σχεδιασμό του ιστοτόπου του έργου.

Πρέπει να καθοριστεί πώς ο ιστότοπος:

  • Θα είναι εύκολα προσβάσιμος και ανιχνεύσιμος για τις μηχανές αναζήτησης.
  • Θα είναι εύχρηστος από κάθε είδους συσκευή και browser.
  • Θα περιλαμβάνει στοιχεία με τα οποία θα είναι εύκολο να αλληλεπιδράσουν οι χρήστες (σύνδεσμοι, κουμπιά, αναδυόμενα παράθυρα κ.λπ.).
  • Θα είναι γρήγορος και ασφαλής.

Οι προγαμματιστές / σχεδιαστές (developers / UX designers) θα πρέπει να έχουν υπόψη τους τις ακόλουθες φιλικές προς το SEO αρχές σχεδιασμού:

  • Καθαρός κώδικας
  • Ταχύτητα φόρτωσης
  • Φιλικότητα προς το κινητό (mobile friendly)
  • Βασικά στοιχεία ιστού
  • Αποφυγή ενοχλητικών αναδυόμενων παραθύρων (popups)
  • Εφαρμογή HTTPS συνολικά σε όλο τον ιστότοπο

Το περιεχόμενο είναι μια από τις πιο σημαντικές εργασίες SEO κατά την έναρξη μιας ιστοσελίδας.

Η Google θέλει να κατατάξει το περιεχόμενο υψηλότερης ποιότητας στις μηχανές αναζήτησής της. Και δεδομένου ότι ανταγωνίζεστε εκατομμύρια άλλους ιστότοπους, αυτό το μέρος πρέπει να μετρήσει.

Ως άτομο που υποστηρίζει το SEO, πρέπει να διασφαλίσετε ότι κάθε σελίδα προορισμού και υποσελίδα είναι γεμάτη με ποιοτικό, χρήσιμο περιεχόμενο.

Καθώς δημιουργείτε το περιεχόμενο, κάντε ερωτήσεις όπως:

  • Θα δημιουργηθεί το περιεχόμενο με την απαραίτητη εμπειρία και εξειδίκευση για το θέμα;
  • Ο ιστότοπος/η επωνυμία σας τοποθετείται ως αυθεντία στο θέμα;
  • Μπορεί ο κόσμος να σε εμπιστευτεί;
  • Απαντάτε στο ερώτημα καλύτερα από τον ανταγωνισμό σας;
  • Συμπεριλαμβάνετε δεδομένα από τα αποτελέσματα αναζήτησης, όπως “Άνθρωποι επίσης ρωτούν και αναζητήσεις που σχετίζονται με , εκτός από την αντιμετώπιση κοινών συχνών ερωτήσεων”;
  • Συμπεριλαμβάνετε πρωτότυπες έρευνες, δεδομένα, απόψεις και εικόνες;
  • Ελέγχετε στοιχεία και αναφέρετε ποιοτικούς, σχετικούς πόρους;
  • Γράφετε με ακρίβεια όταν συζητάτε θέματα χαρακτηρισμένα ως ευαίσθητα όπως ιατρικά, οικονομικά κλπ;

Διαβάστε την τεκμηρίωση του Google για αναζήτηση και SEO

Πρέπει επίσης να ενσωματωθεί μία στρατηγική που θα προστατεύει τον ιστότοπο από τις συνεχείς ενημερώσεις και αλλαγές των αλγορίθμων αναζήτησης των μηχανών. Γι αυτό προτείνεται μετά την ολοκλήρωση της ανάπτυξης ένα πλάνο συντήρησης και onpage / offpage SEO με παραγωγή περιεχομένου, online δημόσιες σχέσεις, blogging, τεχνικού SEO, βελτίωσης ταχύτητας κλπ.

Βελτιστοποίηση

Μόλις δημιουργηθούν οι σελίδες και το περιεχόμενο έχει εισαχθεί, το επόμενο βήμα είναι να βελτιστοποιήσετε κάθε σελίδα στο μέγιστο των δυνατοτήτων σας.

Δεν υπάρχει λίστα ελέγχου που να ταιριάζει σε όλους εδώ, αλλά μερικές από τις πιο σημαντικές τακτικές στη σελίδα που πρέπει να λάβετε υπόψη είναι:

  • Αναγνωσιμότητα: Είναι το περιεχόμενό σας γραμμένο έτσι ώστε να είναι κατάλληλο για το κοινό και το αντικείμενο;
  • Μετα-ετικέτες: Κάθε μία από τις ιστοσελίδες σας έχει πρωτότυπες και συναρπαστικές ετικέτες τίτλου και μετα-περιγραφές με τον σωστό αριθμό χαρακτήρων, που περιλαμβάνει τις λέξεις-κλειδιά σας;
  • Ετικέτες επικεφαλίδων: Είναι οι ετικέτες επικεφαλίδων στις ιστοσελίδες σωστά μορφοποιημένες με τη σωστή σειρά; (H1, H2, H3, H4, κ.λπ.)
  • Βελτιστοποίηση λέξεων-κλειδιών: Μπορείτε να τροποποιήσετε το περιεχόμενο χρησιμοποιώντας λέξεις-κλειδιά για να βελτιώσετε τη συνάφεια της σελίδας, έστω και λίγο περισσότερο;
  • Βελτιστοποίηση εικόνας: Είναι οι εικόνες στη σελίδα βελτιστοποιημένες έτσι ώστε να έχετε περισσότερες πιθανότητες να αυξήσετε την επισκεψιμότητα μέσω εικόνων στα αποτελέσματα αναζήτησης;
  • Εναλλακτικό κείμενο: Συμπεριλάβατε εναλλακτικό κείμενο σε εικόνες για άτομα με προβλήματα όρασης;
  • Σχήμα: Ποιες ευκαιρίες είναι διαθέσιμες για να διευκρινίσετε στις μηχανές αναζήτησης τι είναι η σελίδα και επίσης να βελτιώσετε τις καταχωρίσεις αποτελεσμάτων της μηχανής αναζήτησής σας; Δείτε το Schema.org για περισσότερα.
  • Άλλα δομημένα δεδομένα: Έχετε μορφοποιήσει τη σελίδα για να διευκολύνετε τις μηχανές αναζήτησης και τους χρήστες να κατανοήσουν το περιεχόμενο; (Πίνακας περιεχομένων, πίνακες, λίστες με κουκκίδες κ.λπ.)
  • Σύνδεσμοι: Είναι οι σύνδεσμοί σας πλήρως πιστοποιημένοι; Οι απόλυτοι σύνδεσμοι μπορεί να απαιτούν περισσότερη δουλειά εκ των προτέρων, αλλά είναι πιο εύκολο να διατηρηθούν μακροπρόθεσμα.

Στάδιο 3: Λανσάρισμα – Ανέβασμα

Ήρθε η ώρα το site να “ανέβει” να γίνει “δημόσιο” και να ανοίξει στο κοινό του.

Αυτή είναι η φάση που κρίνεται το έργο και εν γένει και (αν υπάρχει) και η επιχείρηση.
Τώρα είναι που θα φανεί η ενσωμάτωση του SEO στις προηγούμενες φάσεις. Αν έχουν ακολουθηθεί τα βήματα σωστά, θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί τα σωστά προγράμματα μέτρησης και παρακολούθησης του ιστοτόπου ώστε να γνωρίζουμε την επισκεψιμότητα αλλά και τη συμπεριφορά των επισκεπτών στον ιστότοπο και συνεπώς την απόδοση αυτού.

Όλα αυτά θα πρέπει να εξελιχθούν ομαλά ώστε ο ιστότοπος να κάνει “ποδαρικό” με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις. Ωστόσο αυτό προϋποθέτει συγκεκριμένες κρίσιμες εργασίες SEO ακριβώς πριν το ανέβασμα και μετά από αυτό.

Προτού ο ιστότοπος ξεκινήσει να λειτουργεί, κάντε τις ακόλουθες εργασίες:

  • Προσβασιμότητα: Ανιχνεύστε τον ιστότοπο με ένα εργαλείο SEO για να δείτε εάν υπάρχουν σφάλματα.
  • Analytics: Βεβαιωθείτε ότι το Google Analytics και το Google Search Console έχουν διαμορφωθεί σωστά.
  • Τεχνικά: Βεβαιωθείτε ότι στοιχεία όπως ο χάρτης ιστότοπου XML, ο χάρτης ιστότοπου HTML και το αρχείο robots.txt έχουν ρυθμιστεί σωστά.

Ανέβασμα:

Η ημέρα έναρξης είναι μια συναρπαστική στιγμή για όλους όσους συμμετέχουν.
Όσον αφορά το SEO, αυτό το στάδιο αφορά την παρακολούθηση και τις ανάλογες δράσεις σε τυχόν προβλήματα.

Ψάξτε για πράγματα όπως:

  • Τεχνικά λάθη: Χρησιμοποιώντας εργαλεία SEO, παρακολουθήστε τον ιστότοπο για τεχνικά ζητήματα, όπως “σπασμένους” συνδέσμους, σελίδες που δεν υπάρχουν, όλους τους τυχόν κωδικούς σφάλματος από τον server όπως 404, 403, 500, 502, 301, 302, τυχόν redirects και προβλήματα αυτών κλπ.
  • Προβλήματα ευρετηρίασης: Μπορεί να χρειαστούν μερικές ημέρες ή εβδομάδες για την πλήρη ευρετηρίαση του ιστότοπου, αλλά φροντίστε να παρακολουθείτε τυχόν προβλήματα ευρετηρίασης που προκύπτουν.

Ανεβάσατε τον νέο σας ιστότοπο, συγχαρητήρια. Να θυμάστε ότι το SEO είναι μία συνεχής διαδικασία βελτίωσης ΚΥΡΙΩΣ για το κοινό σας, για να προσφέρετε την καλύτερη δυνατή εμπειρία χρήσης. Αν το καταφέρετε η Google θα το προσέξει, να είστε σίγουροι.

Εφόσον έχετε ανταγωνισμό και όσο η Google κάνει αλλαγές στην Αναζήτηση, θα χρειαστείτε μια στρατηγική SEO για τον ιστότοπό σας γιατί το SEO είναι μία διαρκής πάλη για επισκεψιμότητα, με τους ανταγωνιστές και τους αλγόριθμους κατάταξης. Θα πρέπει λοιπόν να βάλετε τα δυνατά σας.

Με περισσότερο ανταγωνισμό τώρα από ποτέ στα αποτελέσματα αναζήτησης, η οικοδόμηση του SEO σε έναν νέο ιστότοπο από την αρχή σας δίνει μια καλύτερη ευκαιρία να αποδώσετε.

Όσο πιο γρήγορα μπορείτε να αρχίσετε να οδηγείτε την κίνηση, τόσο το καλύτερο – κάθε μέρα μετράει καθώς εργάζεστε για να προηγηθείτε του ανταγωνισμού σας.

Εάν είστε μέλος μιας ομάδας που εργάζεται σε ένα web project, βεβαιωθείτε ότι όλοι παίρνουν υπόψη τους το SEO σε κάθε στάδιο, συμπεριλαμβανομένων των φάσεων στρατηγικής, κατασκευής και δημοσίευσης / ανεβάσματος, ακολουθώντας τις οδηγίες σε αυτό το άρθρο.

[mailpoet_form id="5"]