Τακτοποιώντας τη δομή του website μας

Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά
Organizing your website structure

Συνήθως μετά από ένα ικανό διάστημα λειτουργίας φτάνει εκείνη η στιγμή που το website σας έχει γίνει μία γιγάντια συλλογή σελίδων και η συνδετικότητα και η νοηματική συνάφεια μεταξύ τους έχει χαθεί προ πολλού. Και όσοι έχουμε ασχοληθεί με τη διαχείριση ενός ιστοχώρου γνωρίζουμε πόσο δύσκολο είναι να βάλουμε μία τάξη στο χάος.


organize website content and structure

Website Structure Organization

Παρακάτω ακολουθούν μερικές σύντομες συμβουλές για το τί θα πρέπει να λάβουμε υπόψη όταν αλλάζουμε τη δομή (structure) ενός website. Η εργασία είναι δύσκολη, απαιτητική, και πολλές φορές απαιτεί διαγραφή υπαρχόντων σελίδων και δημιουργία νέων με ό,τι προβλήματα μπορεί αυτό να δημιουργήσει και στο SEO (μηχανές αναζήτησης) και στην επισκεψιμότητα.

Η αρχή: Το Μενού

website content structure optimizationΓιατί από δω; Επειδή το μενού αποτελεί την οπτική δομή του website. Υπάρχουν και άλλα βοηθητικά στοιχεία όπως το breadcrumb και τα permalinks αλλά δεν αποτελούν στοιχεία που ο επισκέπτης συνήθως λαμβάνει υπόψη.
Το μενού είναι η αρχή και το τέλος της περιήγησης σε ένα website και η σωστή δομή του συμβάλει τα μέγιστα στο conversion rate, καθώς βοηθάει τον επισκέπτη να βρει εύκολα και γρήγορα αυτό που αναζητεί. Συνήθως το top-level μενού πρέπει να έχει λίγα, οργανωμένα και στοχευμένα στοιχεία.

Υπομενού

Όπως έχουμε αναλύσει και σε προηγούμενο post για τη σημασία της “ρηχής” δομής, εκτός και αν ο ιστοχώρος έχει ιδιαίτερες ανάγκες για περιεχόμενο, το ιδανικό είναι ένα ακόμη υποεπίπεδο μετά το top level. Παρόλο που ίσως πολλοί διαφωνήσουν, προτιμούμε τα ‘ρηχά’ μενού κρατώντας υπόψη ότι το μενού δεν είναι η μόνη επιλογή πλοήγησης σε μία ιστοσελίδα.

Αρχική Σελίδα και Επικοινωνία

Η πλεινότητα των μενού κινείται ανάμεσα στα δύο αυτά στοιχεία που καθορίζουν συνήθως την αρχή και το τέλος του κύριου μενού. Όλα τα υπόλοιπα στοιχεία πρέπει να έχουν συγκεκριμένες σχέσεις μεταξύ τους και κάθετες και οριζόντιες.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Μηχανές Αναζήτησης και Top Level Domains (gTLDs)

Βελτιστοποίηση Περιεχομένου για τις Μηχανές Αναζήτησης

Στην οργάνωση περιεχομένου πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν και τα εσωτερικά links (προς άλλες σελίδες του ίδιου site). Το κυρίως περιεχόμενο πρέπει να οργανώνεται σε μία σελίδα ανά θέμα ή στοιχείο μενού και αν τυχόν υπάρχουν δευτερεύουσες ή συμπληρωματικές σελίδες αυτές πρέπει να κάνουν link στην κύρια. Επιπλέον τα εσωτερικά links βοηθούν πιο πολύ τον επισκέπτη – αναγνώστη γιατί είναι context-based, από τα στοιχεία του μενού.

website content structure optimization

Στοιχεία Μενού

Ένα top level στοιχείο μενού είναι ένας γενικός θεματικός όρος που ενσωματώνει ένα πλήθος επί μέρους στοιχείων που σχετίζονται νοηματικά.
πχ
Υποβρύχιο Ψάρεμα -> ψαροντούφεκα, μάσκες, στολές, αναπνευστήρες, πτερύγια κλπ
SEO -> link building, content optimization, website indexing, xml sitemaps, 301 redirects κλπ
Εξοπλισμός γυμναστηρίου -> Διάδρομοι, Ποδήλατα, Κωπηλατικά, Στέππερ κλπ
Βασικό έργο του webmaster είναι να οργανώσει το περιεχόμενο με τέτοιο τρόπο ώστε και τα μενού να είναι σχετικά και η πλοήγηση να είναι ‘ρηχή’ με ένα επίπεδο υπομενού.

Οργάνωση – Βελτιστοποίηση

Ένας φυσικός τρόπος οργάνωσης του (χαοτικού) περιεχομένου μας είναι να δημιουργήσουμε ένα οργανόγραμμα περιεχομένου (καθώς έχουμε ιεραρχικές σχέσεις), που να το αποτυπώνει οπτικά. Ξεκινήστε οργανώνοντας το top level menu και στη συνέχεια δείτε ποιες από τις υπάρχουσες σελίδες ταιριάζουν να μπουν από κάτω. Πρέπει να έχουν άμεση νοηματική συσχέτιση, γιατί θα μπουν σε μία σχέση γονέας -> παιδί(α)
Αν υπάρχουν σελίδες που δεν ταιριάζουν για το μενού πρέπει ή να διαγραφούν ή να γίνουν links προς αυτές από άλλες σελίδες του μενού και να μπουν στο xml sitemap. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουμε ότι θα τις δουν και οι μηχανές αναζήτησης και οι επισκέπτες.
Το παραπάνω διάγραμμα μπορεί με αυτόν τον τρόπο να αποκαλύψει κενά και ασυνέπειες στην οργάνωση του περιεχομένου μας.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Γιατί η σελίδα σου θα είναι χαμηλά στο Google

Διαγραφή σελίδων

Είναι οι περιπτώσεις όπου το περιεχόμενο και οι αντίστοιχες σελίδες δεν έχουν πλέον θέση στο site. Είτε οι πληροφορίες δεν ισχύουν πλέον, είτε η νέα δομή περιεχομένου δεν χρειάζεται αυτές τις σελίδες. Σε αυτή την περίπτωση κρατάμε τα URLs και κοιτάμε να κάνουμε ένα permanent redirect (301) προς κάποιες από τις σχετικές σελίδες ή σχετικά άρθρα για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε οποιαδήποτε κίνηση είχε αυτό το URL. Αν η κίνηση ήταν αμελητέα τότε μπορούμε απλά να το διαγράψουμε και να γλιτώσουμε τον κόπο να στήσουμε το redirect.

Επανασχεδιασμός taxonomies

Σε ένα σύγχρονο CMS όπως το WordPress μεγάλο μέρος του περιεχομένου περιστρέφεται γύρω από τις κατηγοριοποιήσεις / ταξινομήσεις του περιεχομένου με τα tags / categories. Ένα καλά οργανωμένο πληροφοριακό site μπορεί να ταξινομήσει το περιεχόμενο του πολύ καλά με 8-10 κατηγορίες. Ένα eshop ίσως χρειάζεται περισσότερες ανάλογα και με τους κωδικούς του. Όμως ένα site με 400 κατηγορίες και 7000 tags δεν έχει κανενός είδους οργάνωση, είναι απλά χαοτικό.

Μερικοί απλοί κανόνες για WordPress sites

Δημιουργούμε ένα tag μόνο αν είμαστε σίγουροι ότι θα το ξαναχρησιμοποιήσουμε
Αν βλέπουμε ότι προκύπτουν νέες κατηγορίες τότε θα πρέπει να δούμε αν χρειάζεται να δημιουργήσουμε κάποιο custom taxonomy ή και custom post type
Υπάρχουν πολλά plugins που αναδιοργανώνουν taxonomies για το WordPress και τα περισσότερα δημιουργούν redirects μετά τη διαγραφή ή τη συγχώνευση – κάτι που πρέπει να κάνουμε κι εμείς σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιήσουμε κάποιο plugin.

Όλη αυτή η διαδικασία δεν είναι πάντα κάτι απλό και εύκολο. Σε πιο ακραίες περιπτώσεις ίσως χρειαστεί να αλλάξουμε ακόμη και το permalink structure των URLs μας, αλλά αυτό είναι ένα ολόκληρο και διαφορετικό θέμα με διαφορετικές επιπτώσεις, σε αυτό το άρθρο μιλήσαμε για οργάνωση και ξεκαθάρισμα του περιεχομένου για SEO και user experience.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Βελτιστοποιώντας εικόνες για SEO

Ενημέρωσε τις Μηχανές Αναζήτησης

Εφόσον υπάρχει xml sitemap (και πρέπει να υπάρχει) αυτό πρέπει να ξαναδημιουργηθεί μετά την αναδιοργάνωση του περιεχομένου και να ξαναγίνει submit στα Google Webmaster Tools. Σε περίπτωση που μία σελίδα δεν έχει λόγο ύπαρξης στο sitemap, ούτε αξία για τα SERPs καλό είναι να διαγράφεται από το site και να γίνεται το URL 301 redirect σε κάποια σελίδα με νοηματική συνάφεια. Αν δεν υπάρχει καν τέτοια σελίδα τότε αφήνουμε τον server να δώσει 404 page not found (τουλάχιστον μπορούμε να φτιάξουμε ένα ενδιαφέρον και χρήσιμο custom 404 template).

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΙΠΟΤΑ

Άρθρα, tips, οδηγοί, νέα κατευθείαν στο email σας

Δεν στέλνουμε spam! Διαβάστε την πολιτική απορρήτου μας για περισσότερες λεπτομέρειες.