Social Media – Οδηγός Επιβίωσης

Μετά από μία σειρά γεγονότων για τα social media και ειδικότερα για το Facebook που ξεκίνησε με τη δημοσίευση μελετών για την κάκιστη επίπτωση στην ψυχική υγεία ειδικά των νέων ανθρώπων από τη χρήση του μέχρι το σκάνδαλο cambridge analytica το Facebook ξεκίνησε εντατικές αλλαγές με σκοπό να βελτιώσει την εμπειρία χρήστη και να θωρακίσει τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του.
Υπήρξαν 29 κύριες αλλαγές αλγόριθμου του Facebook μόνο από το 2016 και μετά. Αν η διαχείριση social media είναι μέρος της δουλειάς σου, αν δεν παρακολουθείς αυτές τις αλλαγές τότε απλά δεν μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου. facebook zuckerberg announcement cambridge analytica Όποιος θυμάται στις 11 Ιανουαρίου φέτος το Facebook ανακοίνωσε ότι θα κάνει πολύ μεγάλες αλλαγές, έμεινε γνωστό ως Facebook Apocalypse. Η ανακοίνωση έλεγε ότι θα σταματήσουν (στο Facebook) να δίνουν έμφαση απλά στο περιεχόμενο και θα επικεντρωθούν στη συνομιλία. Αυτό στην ουσία έλεγε στους επαγγελματίες του χώρου ότι τα διαφημιστικά τους μηνύματα θα εμφανίζονταν λιγότερο και δυσκολότερα.
facebook privacy settings announcement by zuckerberg Πάρα πολλοί διαμαρτύρονται ήδη ότι αυτές οι αλλαγές έχουν αντίκτυπο στη δουλειά τους και στις ενέργειες μάρκετινγκ. Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτές οι αλλαγές δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί. Αυτό όμως το κάνει ακόμη πιο επιτακτικό να είμαστε προετοιμασμένοι. Συγκεκριμένα να δημιουργήσουμε στρατηγικές για:
  • Να αποφύγουμε τις συνέπειες του Facebook Apocalypse
  • Να κάνουμε τις ενέργειες Facebook marketing ακόμη πιο αποτελεσματικές
  • Να δημιουργήσουμε ένα οδηγό δράσεων και μετρήσεων για την αντιμετώπιση και όλων των αλλαγών που θα έρθουν στο μέλλον

Τι σημαίνουν οι αλλαγές που ανακοινώθηκαν για το Facebook Marketing

facebook zuckerberg announcing changes Η ανακοίνωση που πόσταρε ο ίδιος ο Zuckerberg στον τοίχο του έλεγε ότι θα εστιάσουν τις προσπάθειες τους από το να βρίσκουν ενδιαφέρον περιεχόμενο για τους χρήστες στο να τους βοηθούν να έχουν πιο ενδιαφέρουσες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις.
Οι συνέπειες μπορεί να είναι οι παρακάτω:
  • Λιγότερη επισκεψιμότητα στις σελίδες Facebook
  • Λιγότερη κίνηση από τις οργανικές δημοσιεύσεις
  • Λιγότερη κίνηση προς τα websites από το Facebook
  • Αν αυτή τη στιγμή υλοποιείς μεγάλη δράση στο Facebook για αύξηση της κίνησης από τα social media, αυτή θα υποστεί χτύπημα ή δεν θα είναι τόσο αποτελεσματική όσο προβλεπόταν.
    Επίσης από το Facebook ξεκαθάρισαν ότι αυτές οι αλλαγές ισχύουν για κάθε είδους δημοσίευση, είτε για προσωπικούς λογαριασμούς είτε για επαγγελματικές σελίδες.

    Τι μπορείς να κάνεις

    Τι είναι λοιπον για το Facebook οι ενδιαφέρουσες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις (meaningful social interactions); Αυτά είναι τα στοιχεία κοινωνικής αλληλεπίδρασης της πλατφόρμας, όπως ο σχολιασμός ή το like στη δημοσίευση κάποιου. Επίσης οι αντιδράσεις σε δημοσιεύσεις που έχουν μοιραστεί οι φίλοι σου. Γενικά ο σχολιασμός και οι αντιδράσεις μάλλον θα δείχνουν και τη βαρύτητα και “αξία” μίας δημοσίευσης ή ενός θέματος.
    Επίσης τα links που μοιραζόμαστε στον Messenger ειδικά για επικοινωνία με ολόκληρη ομάδα φίλων. Ισχύει για όλα τα properties του Facebook, περιλαμβάνει και το Instagram.
    Το συμπέρασμα είναι ότι όλη η βαρύτητα πέφτει στον διάλογο μεταξύ ανθρώπων και όχι μεταξύ σελίδων και ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι παλιά αντιδράσεις τύπου like ή 1-2 σχόλια ήταν αρκετές για να θεωρηθεί η δημοσίευση ως αξιόλογη. Τώρα η ίδια συζήτηση θα θεωρείται άνευ νοήματος και θα θάβεται στο news feed. Η ενσωμάτωση αυτών των αλλαγών στους αλγόριθμους παίρνουν χρόνο αλλά οι πρώτες αλλαγές θα γίνουν αντιληπτές στο news feed. Τελικά τι επιπτώσεις θα έχουν όλες αυτές οι αλλαγές την οργανική κίνηση από το Facebook; Μήπως έχει πεθάνει; Μάλλον όχι αλλά θα πρέπει να δούμε τι έχει σημασία.

    Είναι πολύ καλύτερο να έχουμε ένα μικρότερο δραστήριο αφοσιωμένο κοινό παρά ένα μεγάλο και αδιάφορο.

    Το περιεχόμενο και οι δημοσιεύσεις μας πρέπει να εμπνέουν συμμετοχή και διάλογο.

    Πώς το κάνουμε;

    Live Video

    facebook live video

    Οι μετρήσεις για τα live video δείχνουν ότι έχουν εξαπλάσια συμμετοχή και αλληλεπιδράσεις από τα κανονικά. Όμως μόνο 35% των marketers που ρωτήθηκαν τα χρησιμοποιούν.
    Οι λόγοι είναι πολλοί. Οι περισσότεροι ανησυχούν για το τι περιεχόμενο μπορούν να δώσουν, τι τεχνολογία χρειάζονται και ποια θα είναι η ποιότητα του live video.

    ΙΔΕΕΣ

    Περιεχόμενο

    • Συμβαίνει κάτι σημαντικό στο κλάδο σου; Κάνε ένα live video και συζήτησέ το.
    • Συμμετέχεις σε κάποιο συνέδριο; Βγες online και σχολίασε το.
    • Μοιράσου πληροφορίες, tips, εργαλεία δουλειάς κλπ. Βοήθησε το κοινό σου να γίνουν καλύτεροι.
    • Κάνε ένα εβδομαδιαίο news show.

    Τεχνολογία

    Απλά βγάλε το smartphone από την τσέπη, άνοιξε το Pages app και βγες ζωντανά

    Ποιότητα

    Το smartphone που έχεις είναι αρκετό. Δεν χρειάζεσαι ολόκληρο στούντιο για να πεις κάτι ενδιαφέρον στο κοινό σου. Στους ανθρώπους αρέσει η αυθεντικότητα, η δυνατότητα να σε δουν πραγματικά ως πρόσωπο πίσω από το εταιρικό προσωπείο ή το Facebook account.
    Επίσης μετρήσεις έχουν δείξει ότι τα live videos με κάθετο προσανατολισμό τα παρακολουθούν με ήχο πιο συχνά.

    Τι θεωρεί αξιόλογο το Facebook στα video

    Video που τα έχουν ψάξει με τη λειτουργία αναζήτησης συγκεκριμένα είτε μέσα από σελίδες. Επαναλαμβανόμενη επισκεψιμότητα. Οι χρήστες επανέρχονται ξανά και ξανά να παρακολουθήσουν το video.

    TIP Εδώ ο marketer μπορεί να κάνει retargeting στους χρήστες που έχουν παρακολουθήσει ένα βίντεο και να τους υπενθυμίσει το επόμενο επεισόδιο ή να προωθήσει τα προϊόντα και υπηρεσίες του. Κάντε τους να επανέρχονται ξανά και ξανά. Αυτό θα κάνει το Facebook να αξιολογήσει καλύτερα το βίντεο και να το προβάλλει περισσότερο με αποτέλεσμα και περισσότερους επαναλαμβανόμενους θεατές και περισσότερες θεάσεις στο σύνολο. Το retargeting στο Facebook γίνεται με το custom audience.

    Ιδέες για περιεχόμενο
    • Behind the scenes. Δείξε στους ενδιαφερόμενους τι γίνεται μέσα στην εταιρία σου. Είναι κάτι όπως το making of στις ταινίες και γενικά αρέσει στους ανθρώπους, το κάνει ευκολότερο να σχετιστούν με κάτι κάνοντάς το πιο προσωπικό και ανθρώπινο.
    • Συνεντεύξεις με πελάτες

    Διαφήμιση Facebook

    Είναι πλέον αναπόφευκτη και είναι απαραίτητο να εξασκήσεις τις γνώσεις και δεξιότητες σου σε αυτήν. Αν η οργανική κίνηση πρόκειται να δυσκολέψει αναγκαστικά περισσότεροι θα πάνε στη διαφήμιση δημιουργώντας εντονότερες συνθήκες ανταγωνισμού και προφανώς κάνοντάς την ακριβότερη.
    Η λογική είναι ίδια όπως και στο Google. Οι διαφημίσεις δεν θα πρέπει να είναι ενοχλητικές και θα πρέπει να συνεισφέρουν στην εμπειρία χρήστη, γι αυτό και οι πιο σχετικές θα “ανταμείβονται” και θα παίρνουν τη μερίδα του λέοντος της προσοχής του κοινού.

    Ιδέες

    Αν έχεις δημιουργήσει ενδιαφέρον περιεχόμενο βίντεο τότε ξόδεψε χρήματα προωθώντας το ήδη ενδιαφέρον υλικό. Κάνε retargeting σε χρήστες που έχουν ήδη δείξει ενδιαφέρον με ποιοτικό και σημαντικό περιεχόμενο για να δημιουργήσεις συνομιλίες και αλληλεπίδραση.
    Αξιοποίησε αποτελεσματικά (και όχι ενοχλητικά) τα Messenger Bots. Χρησιμοποιήσε τα για:

    • να προσφέρεις ποιοτικό περιεχόμενο.
    • να προσφέρεις θετική εμπειρία χρήστη
    • να διευκολύνεις τη συνομιλία

    Επιπλέον

    • Έλεγξε συχνά τα open και click rates του Messenger bot. Έχουν διαπιστωθεί πρωτοφανείς μετρήσεις πχ 95% open rate και 40-60% click rate.
    • Το Facebook το επανλαμβάνει διαρκώς ως σύνθημα. “Meaningful Social Interactions”. Χρησιμοποίησε το bot γι αυτόν ακριβώς τον σκοπό.
    • Δημιούργησε Facebook group. ΟΧΙ όμως με σκοπό αποκλειστικά να προωθήσεις τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σου. Το group δεν έχει να κάνει με το brand αλλά με το community.

    Συμπέρασμα

    Ο μόνος τρόπος για να επιβιώσεις ως marketers σε αυτόν τον κυκεώνα αλλαγών και εξελίξεων στο ψηφιακό τοπίο των social media είναι να:

    • εκπαιδεύεσαι συνεχώς
    • έχεις καλό support

    Στην περίπτωση του outsourcing και των εκπαιδευτικών βιβλίων, webinars, courses, trainings κλπ χρειάζεται προσοχή γιατί υπάρχει πολύ παλιό και παρωχημένο υλικό. Ο λόγος προφανής. Οποιαδήποτε εκπαίδευση είναι πολύ δύσκολο να είναι 100% ενημερωμένη με αυτόν τον ρυθμό των αλλαγών και εξελίξεων.
    Ο ενεργός ρόλος στην κοινότητα των συναδέλφων είναι ίσως το πιο σημαντικό. Και θα σε κρατάει ενημερωμένο για τις εξελίξεις και θα σου δίνει κίνητρο για προσωπική βελτίωση.
    Επίσης το feedback είναι πολύ σημαντικό καθώς και η αίσθηση που εύκολα μπορεί να έχει ο εργαζόμενος στα social media (όσο παράδοξο και αν ακούγεται) της απομόνωσης και του φόβου μπροστά σε έναν ωκεανό εξελίξεων.

    Όλα τα παραπάνω πρέπει να τα δεις αν:
    • Η δουλειά σου ως social media marketer είναι να δημιουργείς ενδιαφέρον για τα προϊόντα και υπηρεσίες που προωθείς, να φέρνεις επισκεψιμότητα στα εταιρικά properties και να δημιουργείς fans
    • Η συνεχής εξέλιξη των αλγορίθμων σου δημιουργεί πρόβλημα με την υλοποίηση της στρατηγικής σου και κάνει τη δουλειά σου δυσκολότερη
    • Οι τεχνικές που έχεις αναπτύξει με τον καιρό δεν λειτουργούν το ίδιο καλά και δεν φέρνουν τα επιθυμητά αποτελέσματα
    • Έχεις αρχίσει να ξοδεύεις περισσότερα χρήματα σε διαφήμιση για να διατηρήσεις τα ίδια αποτελέσματα
    • Είσαι υπεύθυνος/η για την παρακολούθηση των αλλαγών και εξελίξεων και για τη δημιουργία αποτελεσματικών τεχνικών για την επιχείρησή σου
    • Έχεις την αίσθηση ότι πρέπει να κάνεις κάτι διαφορετικό για να διατηρήσεις την αποτελεσματικότητά σου

    Sharing is caring!