Κατασκευάζοντας ένα Website φιλικό στις μηχανές αναζήτησης

Εκτιμώμενος χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά
SEO friendly websites

Η κατασκευή ενός website σημαίνει τη σύγκλιση και συνεργασία πολλών και διαφορετικών τεχνολογιών μεταξύ τους και υπάρχουν πάρα πολλοί και διαφορετικοί τρόποι που μπορεί να γίνει αυτό. Δεν είναι όμως όλα το ίδιο όσο αφορά την κατασκευή ενός φιλικού ως προς το SEO site.
Αυτό απαιτεί προσεκτικό σχεδιασμό και οργανωμένη προσέγγιση ως προς την παρουσίαση και απεικόνιση μίας επιχείρησης και των υπηρεσιών της. Για πολλές επιχειρήσεις αυτό δεν είναι ούτε εύκολο ούτε οφθαλμοφανές.
Ως ένα μέσο και εργαλείο μάρκετινγκ το website πρέπει να κατασκευαστεί πάνω σε ένα καλό και λεπτομερές marketing plan με ξεκάθαρο επιχειρηματικό μοντέλο και πλεονεκτήματα προς το target group. Αν δεν υπάρχει τότε είναι από ανώφελο ως και επιζήμιο να κατασκευαστεί το εταιρικό website.

ΒΑΣΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΓΕΝΙΚΑ

Στη βάση του ένα website φιλικό προς τις μηχανές αναζήτησης είναι αυτό που τις επιτρέπει να εξερευνήσουν, να “διαβάσουν” και να ευρετηριάσουν όλες τις σελίδες που περιέχει. Η ανάπτυξη ενός site που εξασφαλίζει εξασφαλίζει το παραπάνω είναι το πρώτο βήμα για την βελτιστοποίηση ενός site και την εμφάνιση των σελίδων του στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.

Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν προγράμματα τύπου bots ή crawlers για να “διαβάσει” τις σελίδες και το SEO περιλαμβάνει τη διευκόλυνση τους ως προς αυτό. Αυτό μπορεί να ακούγεται ως αυτονόητο αλλά υπάρχουν πάρα πολλοί διαφορετικοί τρόποι ανάπτυξης και δεν είναι όλες οι τεχνολογίες φιλικές προς τις μηχανές αναζήτησης.

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ

Domains

Μία επιχείρηση μπορεί να χρησιμοποιεί όσα domains θέλει. Κάποιο πρέπει να είναι το κύριο και αυτό θα πρέπει να είναι ξεκάθαρο και να δείχνει σχέση με αυτό το κύριο αντικείμενο. Επίσης όλα τα διαφορετικά hosts, subdomains πρέπει να “δείχνουν” στο κύριο site σωστά και και να κάνουν redirect σε ένα μοναδικό canonical version του site.
Έχουμε θίξει ελαφρώς το θέμα των domains και TLDs σε προηγούμενο άρθρο. Το να αγοράσουμε ένα domain που μόνο του ή σε συνδυασμό με το TLD είναι keyword ή περιέχει keywords που μας αφορούν δεν έχει πλέον επίπτωση στα rankings και δείχνει και άσχημο. Καλύτερα το brandname και προσπαθούμε να το κάνουμε ακριβώς αυτό, φίρμα.

Φιλοξενία – Servers

Τεράστιο κεφάλαιο. Ο server είναι που καθορίζει στο μεγαλύτερο βαθμό την ασφάλεια, ταχύτητα, απόδοση ενός website. Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι που μπορεί να στηθεί ένας server, από το λειτουργικό σύστημα, τις εφαρμογές web, database, ftp, mail server, firewalls, antivirus, control panels κλπ. Κατά την ταπεινή μας γνώμη shared hosting και websites μεγάλης απόδοσης και επισκεψιμότητας δεν πάνε μαζί, είναι ασύμβατα.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Μηχανές Αναζήτησης και Top Level Domains (gTLDs)
Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS)

Κανένα website δεν είναι πλέον στατικό (?) εκτός κι αν το περιεχόμενο δεν έχει σημασία. Κάθε website είναι ένα web app κατ’ ουσίαν, που αποθηκεύει και ανακτά περιεχόμενο από μία βάση δεδομένων. Γνωστά προγράμματα php για τη διαχείριση του περιεχομένου ενός site είναι τα wordpress, joomla, drupal κλπ και magento, cscart, opencart, prestashop για eshops.
Σε γενικές γραμμές είναι όλα φτιαγμένα να είναι φιλικά προς την αναζήτηση (SEO friendly) και ό,τι δεν κάνουν από μόνα τους συνήθως καλύπτεται από κάποιο πρόγαμμα επέκταση (plugins ή extensions).
Αυτό δεν σημαίνει ούτε ότι όλα είναι ίδια ούτε ότι το καθένα μπορεί να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες.

Ευρετηριασμός και προσβασιμότητα

Ευρετηριασμός (indexing)

Για να μπορέσουν τα προγράμματα (crawlers) των μηχανών αναζήτησης να “διαβάσουν” τις σελίδες του website πρέπει αυτό να είναι κατά βάση σε μορφή απλού HTML κειμένου. Ακόμα και στη σημερινή εποχή που οι μηχανές έχουν εξελιχθεί να “βλέπουν” το κείμενο σε τεχνολογίες όπως η javascript, το καλύτερο είναι το κυρίως κείμενο να είναι σε μορφή απλού κειμένου (HTLM text).

Εργαλεία για σχεδιασμό όπως τα font icons μας δίνουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουμε τη δύναμη του κειμένου και για σχεδιαστικούς σκοπούς χωρίς να φορτώνουμε τη σελίδα με υπερβολικό όγκο φωτογραφιών και εικονιδίων. Η αργή φόρτωση μίας σελίδας και τα πολλά HTTP requests (όπως πχ πολλά εικονίδια) είναι σημεία που πρέπει να τα αντιμετωπίζει το SEO.

Δευτερεύον ή επεξηγηματικό περιεχόμενο μπορεί να είναι σε εικόνες, βίντεο, αρχεία .pdf κλπ αλλά και αυτά πρέπει να είναι βελτιστοποιημένα και να μπορούν να ευρετηριαστούν.

Δομή Συνδέσμων (Structure of Links)

Η εσωτερική συνδεσμολογία των σελίδων πρέπει να είναι σωστά οργανωμένη γιατί έτσι φαίνονται οι σχέσεις μεταξύ των σελίδων και η λογική συνοχή του περιεχομένου. Το κυρίως μενού πλοήγησης, συγεκριμένες εντολές προς τις μηχανές αναζήτησης πχ με το αρχείο robots.txt και εργαλεία όπως xml και html sitemaps, καθώς και τα εργαλεία των webmaster tools, όλα βοηθούν τις μηχανές αναζήτησης να περιηγηθούν, να “διαβάσουν”, να “κατανοήσουν” και να ευρετηριάσουν ένα website. Εργαλεία που μιμούνται τη συμπεριφορά των crawlers και αναλύουν ένα website, όπως το screaming frog είναι επίσης χρήσιμα.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Βελτιστοποιώντας εικόνες για SEO

Αρχικεκτονική Πληροφορίας

Το πώς οργανώνουμε την πληροφορία ενός ιστοτόπου μπορεί να παρομοιαστεί με την οργάνωση ενός γραφείου. Γραφείο => συρτάρια => φάκελοι => έγγραφα / άλλα αρχεία.
Το πιο ειδικό περιέχεται στο πιο γενικό και όλα μαζί δημιουργούν ένα διάδρομο όπου ο χρήστης / αναγνώστης και το search engine bot μπορεί εύκολα να βρει αυτό που χρειάζεται.
Τυχόν άρθρα ή νέα, εγχειρίδια, συμβουλές, FAQs, υπηρεσίες, τοποθεσίες κάθε στοιχείο πληροφορίας ενός website πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως μία οντότητα που αλληλεπιδρά με τις άλλες οντότητες στο ίδιο περιβάλλον, με σκοπό να είναι όσο το δυνατόν πιο κατανοητή και οργανωμένη και να δίνει πληροφορίες για την επιχείρηση / οργανισμό με τρόπο σαφή, κατανοητό και λογικό που να διευκολύνει την πλοήγηση και την ανακάλυψη.

URLs

Ρυθμίζουμε το website να δημιουργεί canonical pretty permalinks για όλα τα URLs, έτσι ώστε και να διαβάζονται εύκολα από ανθρώπους και να περιλαμβάνουν το σχετικό keyword όταν μπαίνουν απευθείας ως link.
Η ονομασία του ακολουθεί μία λογική αλληλουχία από το πιο γενικό προς το πιο ειδικό.

  • www.mysite.gr
  • www.mysite.gr/services
  • www.mysite.gr/services/service-group
  • www.mysite.gr/services/service-group/particular-service
Πλοήγηση – Μενού

Τα μενού πλοήγησης είναι εξίσου σημαντικά. Όταν ένα site είναι καλά οργανωμένο, το μενού ακολουθεί την αρχιτεκτονική της πληροφορίας, τα URLs είναι βελτιστοποιημένα και γίνεται χρήση εργαλείων όπως xml sitemaps, webmaster tools κλπ, έχουμε τη βάση για τον ευρετηριασμό και την ανάδειξη του περιεχομένου κάθε σελίδας.
Το μενού πλοήγησης είναι κάτι παραπάνω από εκείνη τη λωρίδα στο πάνω μέρος του site. Είναι το πώς καθοδηγούμε τους χρήστες στο πιο σχετικό με τις ανάγκες τους σημείο του site. Πρέπει να συνδυάζει την πληροφορία και τον σχεδιασμό να κατευθύνει τους χρήστες με τον πιο σύντομο τρόπο στο να βρουν αυτό που επιθυμούν ή να αναλάβουν την επιθυμητή δράση (πχ να κάνουν μία αγορά αν πρόκειται για eshop κλπ).

site menus and navigation

Η πλοήγηση σε ένα website μπορεί να παρομοιαστεί με τον προσανατολισμό σε ένα μεγάλο σουπερμάρκετ. Όπως όλα έχουν ταμπέλες με τα διάφορα τμήματα, διάφορες προβολές προϊόντων σε κάθε τμήμα κλπ έτσι ούτως ώστε να βρίσκουμε αυτό που θέλουμε εύκολα και γρήγορα, έτσι και κάθε χρήστης που φτάνει στην αρχική σελίδα θα πρέπει να βρίσκει ταμπέλες και σήματα που να διευκολύνουν την περιήγηση.

ΔΙΑΒΑΣΕ  Τι αξίζει ένα backlink;

Ένα website αποτελεί το ψηφιακό συστατικό όπου συναντιούνται πολλές ειδικότητες, από την υλοποίηση του business / marketing plan μίας επιχείρησης μέχρι την ψυχολογία του χρήστη.
Το τελευταίο είναι πολύ σημαντικό καθώς κάθε σχεδιασμός website πρέπει να υπακούει στην αρχή “don’t make me think”. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος (καλώς ή κακώς) δεν είναι σχεδιασμένος να σκέφτεται. Αυτό το βλέπουμε στην επίσημη εκπαίδευση των παιδιών στο σχολείο όπου αφηρημένες έννοιες σε κάθε πεδίο, μαθηματικά, γλώσσα, φυσική απαιτούν μεγάλη προσπάθεια για κατανόηση. Ο εγκέφαλος προτιμά να αυτοματοποιεί και να συντομεύει τις διαδικασίες βασιζόμενος σε παλιότερα πρότυπα και μοτίβα.

Σε απλή γλώσσα κάθε επισκέπτης σε μία ιστοσελίδα θα μεταφέρει τις εμπειρίες του από άλλες ιστοσελίδες και θα περιμένει να βρει συγκεκριμένα στοιχεία σε συγκεκριμένες θέσεις, μενού, συνδέσμους, προβολές, banners κλπ ώστε να βρει αυτό που θέλει εύκολα, γρήγορα και κυρίως αυτόματα χωρίς να χρειαστεί να σκεφτεί.
Όλα αυτά είναι πολύ βασικά θέματα για το σχεδιασμό ενός website και για τη διαδικασία βελτιστοποίησης για τις μηχανές αναζήτησης (SEO).

Συχνά Προβλήματα

  • Ορφανό περιεχόμενο
    Υπάρχει αλλά δεν είναι δυνατόν να βρεθεί, καθώς τίποτα δεν παραπέμπει σε αυτό.
  • Περιεχόμενο διαθέσιμο μόνο με αναζήτηση εντός του site
    Συναφές με το παραπάνω, με την προϋπόθεση ότι υπάρχει και η λειτουργία του site search.
  • Περιεχόμενο μέσα σε αρχεία flash, περιεχόμενο που παράγεται από javascript, περιεχόμενο σε αρχεία ήχου, βίντεο
  • Frames
    Που και από ποιον χρησιμοποιούνται πλέον;
  • Subdomains
    Από πλευράς SEO δεν είναι καλή πρακτική γιατί τα subdomains από τις μηχανές αναζήτησης θεωρούνται ξεχωριστά domains. Καλύτερα να αφήσουμε τη θέση αυτή για τα διάφορα service hosts όπως www, mail, ftp κλπ και να οργανώσουμε το περιεχόμενο στο σκέτο domain με υποφακέλους.

    
    mysite.gr/services/service
    και όχι 
    services.mysite.gr/service
    

Σύνοψη

Αν όλα γίνουν με οδηγό τα όσα περιγράφουμε παραπάνω, τότε και οι επισκέπτες και οι μηχανές αναζήτησης θα έχουν μία ιδέα σχετικά με το τι πραγματεύεται η σελίδα πριν καν φτάσουν στο περιεχόμενό της. Μ’ αυτόν τον τρόπο όποιος υλοποιήσει την καμπάνια SEO θα μπορεί να χτίσει μία στρατηγική πάνω σε στέρεες βάσεις που θα έχουν δημιουργήσει η δομή του website και η αρχιτεκτονική του της πληροφορίας.

[mailpoet_form id="5"]