Μηχανές Αναζήτησης και Top Level Domains (gTLDs)

Ή πώς αλλιώς τα Top Level Domains (TLDs) επηρεάζουν την κατάταξη μίας ιστοσελίδας στα αποτελέσματα αναζήτησης. Συνήθως η αγορά ενός νέου domain name είναι δύσκολη και κουραστική υπόθεση όσο και η επιλογή της φίρμας της επιχείρησής σου (έτσι κι αλλιώς συνήθως συμπίπτουν). Πάνω στο domain θα γίνει σημαντική επένδυση σε χρήμα και ώρες εργασίας που παίρνουν συνήθως μήνες και χρόνια. Επίσης με τις δεκάδες νέες καταλήξεις που είναι διαθέσιμες (όπως .online, .io, .mobi, .tech, .design, .fun, .shop, .dentist κλπ) το παιχνίδι με τα domain names έχει ανοίξει και λογικό είναι να αναρωτιέται κάποιος αν το ίδιο το domain και η κατάληξη του (TLD) μπορεί να έχει κάποια επίπτωση στα αποτελέσματα αναζήτησης των μηχανών, με άλλα λόγια αν αυτές δείχνουν σε κάποια καλύτερη μεταχείριση από τις μηχανές αναζήτησης.

Καταρχήν δεν είναι το ίδιο πράγμα να μιλάμε για domain name και για tld και το παρόν post δεν αποτελεί οδηγό επιλογής κατάλληλου domain name.

Σχετικά με το domain name για χρόνια η μάχη ήταν ανάμεσα στην επιλογή ενός domain name με στόχο την αναζήτηση, που περιείχε δηλαδή ένα ή περισσότερα από τα keywords που στοχεύουμε, και στην επιλογή ενός domain name που θα προσπαθήσουμε αν το κάνουμε brand, πχ google, amazon, apple.
Πολλοί ιδιαίτερα τύπου affiliates που προωθούσαν πολλά προϊόντα και στόχευαν στις online πωλήσεις (ή referrals) του προϊόντος αγόραζαν τα λεγόμενα EMDs (Exact Match Domains) που έδιναν όντως καλύτερα rankings (παλαιότερα) με λιγότερη προσπάθεια.
Η απάντηση ήρθε τον Σεπτέμβριο του 2012 από τη Google με το όνομα EMD update. Αυτο το update αποκαθήλωσε από υψηλές θέσεις στα αποτελέσματα αναζήτησης κακής ποιότητας σελίδες μόνο και μόνο επειδή είχαν στο domain name ακριβώς το keyword στόχευσης.

Σχετικά όμως με την κατάληξη του domain (πχ .com, org, .gr κλπ) υπήρχαν ανέκαθεν πολλές πεποιθήσεις και εικασίες σχετικά με την αντιμετώπισή τους από τις μηχανές αναζήτησης. Το θέμα έχει απαντηθεί από την ίδια τη Google ότι δεν δίνει προνομιακή μεταχείριση σε καμία κατάληξη. Στο συγκεκριμένο post η Google αναφέρει ότι η δημοσίευση γίνεται λόγω του μεγάλου ενδιαφέροντος του κοινού, των πολλών ερωτημάτων και των πολλών λανθασμένων αντιλήψεων που είναι διαδεδομένες στην κοινότητα των webmasters. Σε αυτό το post γίνεται και ανάλυση των γεωγραφικών καταλήξεων ccTLDs ή country code TLDs όπως .gr, .it, .tr, .ru κλπ.
Η διαφορά αυτών με τα γενικά TLDs είναι ότι τις καταλήξεις χωρών η Google τις χρησιμοποιεί ως ένδειξη για τον γεωεντοπισμό μίας ιστοσελίδας, ότι δηλαδή αυτή η ιστοσελίδα έχει συνάφεια και συσχέτιση με τη συγκεκριμένη χώρα.

Επιπλέον για όσους ασχολούνται με Search Engine Optimization και πρέπει να κάνουν μεταφορά ενός domain σε μία άλλη πιο σύγχρονη κατάληξη, τονίστηκε ότι ισχύουν οι ίδιοι κανόνες όπως για κάθε μεταφορά website με αλλαγές URL.

Παρόλες τις επισημάνσεις και τις επίσημες διαβεβαιώσεις ότι δεν υπάρχει καμία ιδιαίτερη μεταχείριση (καλύτερη ή χειρότερη) για τις νέες καταλήξεις, υπάρχει αντίλογος και για καλύτερη και για χειρότερη μεταχείριση. Στις περιπτώσεις της καλύτερης μεταχείρισης πολλοί λένε ότι για το google η κατάληξη μετράει περίπου σαν keyword, και αν ο συνδυασμός domain + κατάληξη = δημοφιλές και σχετικό keyword τότε η ιστοσελίδα παίρνει σημαντική ώθηση.
Σαν παράδειγμα οι σκεπτικιστές αναφέρουν την περίπτωση του coffee.club μίας συνδρομητικής ιστοσελίδας διανομής και πώλησης καφέ. Το website σκαρφάλωσε πολύ γρήγορα στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων του αμερικανικού google για αναζητήσεις “coffee club” που είναι πολύ ασυνήθιστο για νέο site.

  • Το domain coffee.club αγοράστηκε στο τέλος του 2014 για περίπου 100.000 δολλάρια. Εκεί ‘σηκώθηκε’ ένα συνδρομητικό website πώλησης και διανομής καφέ.
  • Πολλές άλλες έγκυρες ιστοσελίδες ανακοίνωσαν το εγχείρημα και έκαναν link στο coffee.club.
  • Μία βδομάδα μετά το λανσάρισμα της ιστοσελίδας αυτή βρισκόταν στην 1η σελίδα του google για το search term “coffee club”.
Το παραπάνω μπορεί να φαίνεται λογικό βάσει των πολλών backlinks που έλαβε το site από άλλες έγκυρες ιστοσελίδες, αλλά με μία πιο κοντινή ματιά βλέπουμε κάποιες αντιφάσεις.
Τα backlinks δίνουν πλεονέκτημα στην κατάταξη ιστοσελίδων για φράσεις αναζήτησης που υπάρχουν στο anchor text του link που μέσω του link target συνδέεται η φράση αναζήτησης με το domain στο οποίο παραπέμπει το link.
Το περίεργο είναι ότι οι σελίδες που είχαν το link δεν είχαν πουθενά στα στοιχεία onpage (head, meta, img alt, κλπ) τον όρο coffee club. Επίσης τα anchor texts των links είχαν τη διεύθυνση και όχι τη φράση “coffee club”.
Αυτό έδωσε ώθηση στη φημολογία ότι το Google “βλέπει” τον συνδυασμό domain + κατάληξη ως keyword και το ερμηνεύει ως τέτοιο.

Παρόλα αυτά όλα τα επίσημα στοιχεία και ανακοινώσεις υποστηρίζουν ότι οι νέες καταλήξεις δεν παίρνουν θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης ούτε καλύτερες ούτε χειρότερες από πχ το .com .
Από την άλλη οι domain registrars είναι μεγάλες εταιρίες του διαδικτύου που οι νέες καταλήξεις τους δίνουν προφανώς περισσότερη δουλειά και αν υπάρχει διαφορετική μεταχείριση από μηχανές αναζήτησης στις καταλήξεις αυτό μπορεί να απαξιώνει πολλές από αυτές και θα αχρήστευαν αυτά τα domains ως προϊόν.
Γενικά αν υπάρχει πλεονέκτημα ή μειονέκτημα SEO με κάποια από τις νέες καταλήξεις αυτό μπορεί να το ισχυριστεί ο καθένας αλλά είναι δύσκολο να το αποδείξει.
Εμείς ισχυριζόμαστε ότι η καλύτερη συνταγή επιτυχίας είναι η επιλογή ενός χαρακτηριστικού και αξιομνημόνευτου domain name + κατάληξη σε συνδυασμό με ένα καλοσχεδιασμένο website, φιλικού προς τους χρήστες και τις μηχανές αναζήτησης που οι επισκέπτες του θα βρίσκουν χρήσιμο και απολαυστικό.

Sharing is caring!